Film, kterým Beatles předběhli dobu

Dlouho proklínaný a opovrhovaný film Magical Mystery Tour, jehož černobílá kopie se poprvé objevila v britské televizi BBC 2 na Vánoce v roce 1967, je po všech stránkách novátorským dílem, které předběhlo dobu. Film, který vznikl díky tvůrčímu géniu Paula McCartneyho, je od začátku do konce jednou velkou improvizací. V barevné a do všech detailů dotažené podobě se Magical Mystery Tour nyní – po celých pětačtyřiceti letech – vrací k divákům.

Rok 1967. Beatles vydávají zcela mimořádné album Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band a vzápětí začínají natáčet film Magical Mystery Tour. Tím definitivně končí etapa, v níž se snažili zalíbit i staršímu publiku. Už rok nekoncertují, „rozšiřují“ si vědomí pomocí LSD a nahrávají písně plné surrealistických vizí a narážek na drogy. Už to nejsou roztomilí šprýmaři z filmů Help! a A Hard Day´ s Night, ale umělci, kteří vytvářejí novou podobu populární hudby.

Když byl ve stejném roce Paul McCartney v Americe, zaujal ho vesele pomalovaný výletní autobus The Merry Pranksters (Veselých rošťáků) Kena Keseyho. A protože byl jako vždy velmi netrpělivý, už při zpátečním letu do Británie nahrubo načrtl námět na nový film. Pouhé čtyři dny po dokončení alba Sgt. Pepper potom donutil ostatní k účasti na psychedelické zájezdové show, kterou nazval Magical Mystery Tour.

Magical Mystery Tour není jen pětapadesátiminutový film, jenž v roce 1967 zkazil druhý vánoční svátek tisícům britských měšťáků, kteří od Beatles čekali zábavnou estrádně-písňovou podívanou, ale také 1/ název titulní skladby, 2/ název dvojité EP desky s brožurou, 3/ název znamenitého alba, na němž byla šestice písní z filmu doplněna singly, které Beatles vydali v roce 1967. Tímto způsobem vzniklo plnohodnotné album, které spolu s předchozím Sgt. Pepperem a následujícím „bílým“ dvojalbem The Beatles patří k vrcholům populární hudby.

Čím Magical Mystery Tour předběhl dobu? Především se jako jeden z prvních filmů žánru road-movie nesmazatelně zapsal do historie filmu – vždyť o dva roky předběhl základní dílo tohoto žánru – Bezstarostnou jízdu (Easy Rider) s Peterem Fondou, Jackem Nicholsonem a Dennisem Hopperem v hlavních rolích. Zásadní a průkopnickou roli má Magical Mystery Tour také na poli hudebního klipu. Film je totiž založen na kombinaci dramatického „cestovního“ děje (Ringo koupí své obtloustlé tetě Jessice v cestovní kanceláři výlet autobusem po Anglii a společně s dalšími „pasažéry“ poté na cestě zažívají mnohá dobrodružství) a hudebních zastavení, při nichž zaznívají nové písně Beatles: Magical Mystery Tour, Fool On The Hill, instrumentálka Flying, I Am The Walrus, Blue Jay Way a Your Mother Should Know. Nejméně ke čtyřem z nich Beatles vytvořili stylotvorné hudební klipy, z nichž později – v době, kdy se klipy pro kapely staly samozřejmou povinností – čerpala řada následovníků.

Stačí se jen podívat na klipy k I Am The Walrus a Fool On The Hill, které dobře dokládají tehdejší tvůrčí naladění Lennona a McCartneyho. I Am The Walrus, mimochodem možná vůbec nejlepší píseň, kterou Beatles natočili, je Lennonovým protestem proti pokrytecké společnosti; naproti tomu křehká písnička Fool On The Hill s krásným zvukem tří fléten je dalším dokladem mimořádného melodického talentu Paula McCartneyho. Ladění písní odpovídají hudební klipy: na jedné straně znepokojivé obrazy muzikantů v maskách s kordonem policistů v pozadí, na druhé romantický západ slunce v horách někde u Nice, s „bláznem na kopci“ Paulem McCartneym, který v refrénu své písně opakuje: „Ten blázen na kopci/ zírá k západu slunce/ a jeho oči vidí/ jak se otáčí svět.“ K romatickému pojetí se hlásí i dojemná milostná scéna tety Jessicy a průvodce Bustera Bloodwessela na mořském pobřeží. K této scéně, kterou BBC původně z filmu vystřihla a později zase vrátila, nezní žádná z nových skladeb, ale starší písnička Beatles v symfonické podobě.

Řada věhlasných filmařů – včetně například Martina Scorseseho – přiznává, že je Magical Mystery Tour nějakým způsobem poznamenal, ať už svou nevázaností, mistrnými humornými skeči nebo smyslem pro parodii. Stačí vzpomenout na scénu nazvanou Jessie´s Dream, v níž se Ringově vyhládlé tetě Jessice zdá doslova o hromadách jídla: v památné scéně jí John Lennon jako číšník s viditelnou radostí a potutelným úsměvem kydá na stůl lopatou špagety. A stejně dobrý je i výstup Victora Spinettiho v roli školicího vojenského důstojníka nebo striptýzové vystoupení Jan Carsonové, které stylově doprovází kapela Bonzo Dog Doo Dah Band.

Z nadhledu několika desetiletí film Magical Mystery Tour rozhodně není první „botou“ v kariéře Beatles. Je to film, kterým se Beatles osvobodili od nálepky sice rozverných, ale neškodných hochů, jejichž povoláním je bavit lidi. V roce 1967 už to byly osobnosti, které měnily nejen hudební, ale umělecký svět. Díky tomu, že Magical Mystery Tour vznikal jako jedna velká improvizace, zachoval si dodnes spontánnost a jiskru, o které se mnoha dalším hudebním filmům může jen zdát.

Všechny články další článek