Na hranici kýče (26): Regenerative Being

Seriál o emotivních písních, které se dostávají až k hranici kýče. Portlandský multiinstrumentalista Matthew Cooper budí se svým projektem Eluvium respekt už celých patnáct let. Na svém zatím posledním studiovém albu False Reading On dospěl k prosvětlenému, pastorálnímu, mírně pompéznímu zvuku, který v několika skladbách navíc podtrhl nasamplovanými ženskými vokály. Výsledek je fascinující a budí silné emoce: ve více než sedmiminutové skladbě Regenerative Being Cooper zužitkoval své předchozí experimenty se zvukem a doplnil je školeným ženským hlasem. To melancholickou skladbu, která svou náladou nemá daleko k ústřední melodii, již pro první řady Twin Peaks vytvořil Angelo Badalamenti, nejen polidšťuje, ale přímo vystřeluje do nadpozemských výšin. Funguje to až překvapivě snadno: na jedné straně tu lidský hlas polidšťuje „chladnou“ elektroniku, na druhé se tu manýristický operní zpěv stává přirozenou součástí současné hudby, pro niž noty ani virtuozita již nic neznamenají.

Cooperův projekt Eluvium je stálicí, který sice stojí stranou hlavního proudu, ale má početný okruh věrných příznivců. I když Matthew Cooper bývá považován za pokračovatele „otce“ ambientní hudby Briana Ena, jeho hudba je přece jen o poznání vřelejší a emotivnější. Spíš než „vůkolní“ hudba, jejímž hlavním smyslem je vyplňovat prostředí, je to hudba k soustředěnému, opakovanému poslechu. Dá se to říci i jinak: Eluvium potěší především posluchače, pro něž je mainstreamová hudba včetně rocku příliš primitivní a tzv. klasika zase příliš kožená a vyumělkovaná.

I když Regenerative Being začíná i končí disonantními elektronickými zvuky, jako celek je to skladba až překvapivě libozvučná. Jejím pilířem jsou jako v mnoha dalších Cooperových skladbách pomalu se proměnující syntezátorové hudební plochy, které slouží jako podkres pro další nástroje a zvuky. V Regenerative Being se objevují rozjímavé klavírní motivy a až drásavě emotivní ženský hlas, který tu funguje beze slov jako další hudební nástroj. Nahrávky Eluvium jsou dobrým příkladem pro tvrzení, že ta nejlepší hudba se obejde beze slov. Ne, hudba není, jak se někdy zjednodušeně říkává, „o příbězích“. Skladby projektu Eluvium včetně Regenerative Being je nejlepší poslouchat jako průzračnou, abstraktní hudbu, která se nedá uchopit, zařadit ani rozumově vysvětlit. „Příběh“, který běží posluchači při jejím poslechu v hlavě, je jeho intimní, těžko popsatelnou záležitostí.

Pokud přece jen patříte mezi posluchače, kteří potřebují napovědět, jakým směrem se při poslechu skladby vydat, máte možnost využít interpretaci autora oficiálního klipu ke skladbě Stase Santimova. V jeho ponurém animovaném klipu se velmi zajímavým způsobem kříží zvuková krása Cooperovy hudby s vizuální tísní halucinogenního snu zalidněného množstvím bizarních figur.

 

Skladba:

Regenerative Being, složil Matthew Cooper, Eluvium, 7:21

Album:

Eluvium, False Reading On, Temporary Residence 2016, 1:06:19

Klip:

https://www.youtube.com/watch?v=bGieTtt32l4

předchozí článek Všechny články