Na hranici kýče (19): Shakespeare

Seriál o emotivních písních, které balancují na hranici kýče. Shakespeare je  posluchačsky nejvstřícnější písní, kterou zatím anglický písničkář Fink nahrál. Pochází z jeho loňského alba Hard Believer, na němž se podílel americký producent Billy Bush. Album je plné melancholických písní, jimž sice i nadále vévodí Finkův hlas a akustická kytara, ale jejich zvuk se oproti dřívějšku posunul víc k rocku a popu. Shakespeare má neskrývané hitové ambice: jednoduchý, ale ne úplně jednoznačný text na prověřené téma, výraznou melodii, silný refrén a zvuk, který během šesti minut vygraduje až do závěrečné zvukové stěny.
Fink (1972, vlastním jménem Fin Greenall) vystudoval angličtinu a historii na univerzitě v Leedsu; na hudební scéně objevil na začátku 90. let jako DJ v souvislosti s tehdejší vlnou elektronické taneční hudby. První album pod jménem Fink (Fresh Produce) vydal v roce 2000; od té doby má na kontě celkem sedm studiových a dvě živá alba. Po prvním víceméně elektronickém albu prudce změnil směr k folku a blues – začal vystupovat s akustickou kytarou, baskytary se ujal Guy Whittaker, bicích Tim Thornton a přezdívka Fink se přenesla na celou kapelu. Výraznější melodie se objevily už na předchozích Finkových albech Sort of Revolution (2009) a Perfect Darkness (2011), na Hard Believer je kapela však přímo sype z rukávu. Šestiminutový Shakespeare začíná křehkým dvojhlasem akustické a elektrické kytary a vemlouvavým Finkovým hlasem. Vypráví příběh o proměnách lásky a ptá se: jak může šestnáctiletý člověk pochopit všechny nuance Shakespearova textu? Vždyť i dospělí Romea a Julii často vnímají jen jako romantický příběh se špatným koncem.

Ach, proč, proč nás učí Shakespeara
když je nám teprve šestnáct a nemáme představu,
co to všech
no znamená
Ach, Romeo, Romeo, opravdu to byla láska?
Všechny ty pohledy a polibky z balkonu
Je to hlubší, než si myslíš,
je to podělaná tragédie

Ach, naučils mě tolik o sobě,
naučils mě tolik o lásce
A přesto jsem nepochopil nic
A přesto jsem nepochopil nic
A přesto jsem nepochopil nic
A přesto jsem nepochopil nic

Obrať stránky
Obrať stránky
Obrať stránky
Ach Romeo, Romeo
byl tak napnutý
aby to dotáhl do konce
Radši obrať stránky
příteli
a neuč se nic


A neuč se nic

V textu Fink dochází k vcelku očekávanému závěru: láska je nevyzpytatelná, takže veškerá teorie je k ničemu: „Radši obrať stránky, příteli, a neuč se nic.“ Bolest z konce mileneckého vztahu vyjadřuje i klip k písni, v němž protagonisté vyjadřují svou deziluzi pohybem. Pokud snad text písně postrádá větší hloubku, alespoň dokonale pasuje k písni, která je založená na dynamických zvratech – několikrát jako by už končila, ale vzápětí zase začíná. V její poslední minutě hraje celá kapela jako o život. Ke kytarám, base a bicím se přidává i klavír a výrazné melodické linky se ujímá syntezátor. Tato hutná závěrečná pasáž kapele posloužila i k pozoruhodnému remixu Shakespeara na nejnovějším albu Horizontalism. Shakespeare se tu obejde bez jediného slova, ale každý, kdo píseň někdy slyšel, hned zpozorní. To, že je Fink ve vrcholné formě, nakonec potvrzují i oba letošní pražské koncerty. Ten druhý – o něco komornější – v Roxy se již bez Shakespeara obešel.  
Alba:
Fink, Hard Believer, R'coup'd/Ninja Tune, 2014
Fink, Horizontalism, R'coup'd/Ninja Tune, 2015
Oficiální klip k písni:
https://www.youtube.com/watch?v=mrtTke5KvgA

předchozí článek Všechny články další článek