Mezi hudbou a zvukovými efekty (3): Moderat II

„Nejkrásnější tvůrčí oblast leží na hranici mezi zvukovými efekty a hudbou,“ prohlásil jednou režisér David Lynch. Seriál stručných profilů umělců převážně z elektronické scény, kteří hledají neobvyklé hudební postupy. Další v pořadí je seskupení Moderat, jehož druhé album patří mezi nejlepší nahrávky roku 2013.

I když to na první pohled může působit složitě, ve skutečnosti to tak složité není. Moderat vznikl v roce 2003 dočasným seskupením dvou samostatných projektů, z nichž první si říká Apparat (německý elektronický kouzelník Sascha Ring) a druhý Modeselektor (berlínské techno duo Gernot Bronsert a Sebastian Szary). Jejich občasná spolupráce vyústila na konci minulého desetiletí v nahrávání přímočarého techno alba nazvaného prostě Moderat (2009).

Album Moderat II, jež vyšlo o čtyři roky později, je ve srovnání s debutem vyzrálejší, muzikálnější a zvukově svébytnější: dokonale se tu mísí patos Apparatova alba Devils Walk (2011) s energií alba Monkeytown (2011) dua Modeselektor. Zejména Apparatovi jako by spolupráce s dalšími umělci doslova dávala křídla – stačí vzpomenout na jedno z nejhravějších techno alb minulé dekády, jež nahrál s další berlínskou producentkou Ellen Allien. Jejich společné album Orchestra Of Bubbles (2006) je úžasné dodnes.

I když na některé z tracků by se jistě dalo tancovat, Moderat II je spíše poslechové album. Velmi osobitý mix techna, ambientu, dubstepu, r&b, sonických experimentů a popových melodií je propracovaný až do nejmenších detailů. Na tomto albu opravdu záleží na každém zvuku, melodickém i rytmickém motivu. Oproti energičtějšímu debutovému albu nyní Moderat našli zalíbení spíš ve středním tempu, jež jim umožňuje lépe pracovat se zvukem. S nadhledem a mimořádnou chutí si přebírají melodické fráze, dále je rozvíjejí a pak je zase vracejí; jindy pracují se samostatnými zvukovými vrstvami, které se pak ve skladbách vzájemně doplňují.

K vrcholům velmi vyrovnaného alba patří trojice skladeb Versions / Let in the Night / Milk. Zvukomalebná skladba Versions je ukázkovou prací se zvukem a dynamikou; plný zvuk střídají pasáže, v nichž zvuk jako by přicházel z velké dálky; když se melodické motivy vyčerpají, skladba vyvrcholí v důrazném rytmickém závěru. Zatímco následující Let in the Night je teskné r&b se sladkobolným vokálem Saschi Ringa, desetiminutová Milk má podobu sonického dobrodružství: z nenápadné skladby založené na jednoduchém rytmickém motivu se vynoří podivný zvuk, který postupně sílí, až všechno přehluší. Jako by se vymkl kontrole!

Stručně a jasně, album Moderat II patří k nahrávkám, které posunují hranice elektronické hudby zase o kus dál.

Všechny články další článek