Hudba pro křehké duše (11): Máj, první květy a malování zvukem

Foto © Nguyen Phuong ThaoTrio M/Á/J, které právě vydalo svou debutovou desku První květy, tvoří původem maďarská zpěvačka a houslistka Ágnes Kutas, klávesista Michal Kořán a baskytarista Josef Jindrák, oba známí jednak svými hudebními aktivitami na alternativní scéně, jednak jako majitelé nekomerčních labelů Blue Lizard (Kořán) a Polí5 (Jindrák). I když název kapely obsahuje iniciály hlavních tvůrců, slova „máj“ a „první květy“ v první řadě evokují náladu rozkvetlé jarní louky. Už tím muzikanti naznačují, že v novém projektu vsázejí především na prostotu a přímočarost. První poslech alba potvrzuje, že to tak skutečně je – První květy jsou opravdu postaveny na prosté kráse zvuku a na hravých improvizacích, při nichž to mezi muzikanty nejednou hezky zajiskří. Proto je poslech alba, na němž trio s pomocí klasických nástrojů, elektroniky, přednatočených pásků a s výraznou dopomocí kytaristy Pavla Richtera doslova maluje zvukem, povznášejícím zážitkem.

První květy dobře „fungují“ při tichém i hlasitém poslechu. Vzhledem k tomu, že album až na jedinou výjimku (předposlední skladba V mlze) neobsahuje žádné disonance, dá se velmi dobře poslouchat ztišeně jako třičtvrtěhodinová ambientní koláž. Při hlasitějším poslechu naopak vyniknou její folklórní názvuky i hypnotický, místy až eroticky dráždivý hlasový projev Ágnes Kutas. Všech sedm skladeb Prvních květů se však určitě vyplatí poslouchat i s kvalitními sluchátky na uších a rozebrat je přitom do nejmenšího detailu – od lehce načrtnutých melodických motivů až po jednotlivé zvuky. Muzikanti totiž na albu posluchače vytrvale hladí po duši – a je úplně jedno, zda jde o Kořánův klavír, housle Ágnes Kutas nebo Richterovu kytaru.  

Album je zarámováno do skladeb, v nichž se výrazným způsobem projevuje Ágnes Kutas jako zpěvačka; k jeho vrcholům však patří náladové zvukové koláže Polární záře, Neobyčejná procházka a Krajina odlivu. Neobyčejná procházka je parafrází starší Kořánovy skladby, která náladou i ústředním motivem hraným na klarinet může připomenout jiný český pozoruhodný projekt – Clarinet Factory. Za pozornost určitě stojí i k dokonalosti vypilovaná Ranní píseň se zpěvem ptáků,  dětsky křehkou melodií, pískáním namísto zpěvu a pozoruhodným dialogem kytary a klavíru. Skladba, která už se také objevila na předchozích Kořánových nahrávkách, v nové podobě balancuje až na hranici kýče, ale na nesprávnou stranu nepřepadává. Naopak, je to další z vrcholů Prvních květů. Album poté končí dvěma kratšími skladbami, v nichž dominují hlas a housle Ágnes Kutas.

První květy jsou dobrou ukázkou hřejivé, pozitivní hudby, která se nedá přesně zařadit ani uchopit, ale čiší z ní radost z hraní i mimořádné souznění zúčastněných muzikantů. Citlivému posluchači se proto snadno zadře hluboko pod kůži.

 

M/Á/J, Michal Kořán, Ágnes Kutas, Josef Jindrák, První květy, Polí5, 2019

Nahrávku si lze poslechnout na https://poli5.bandcamp.com/album/prvn-kv-ty

předchozí článek Všechny články